Wenström, S., Uusiautti, S., & Määttä, K. (2019). What kind of leadership promotes vocational education and training (VET) teachers’ enthusiasm at work? International Journal of Research Studies in Psychology, 8(1), 79–90. doi.org/10.5861/ijrsp.2019.4005
🔎 Innostus on eteenpäin vievä voima muutoksessa (Wenström ym. 2018a). Mutta millä tavalla lähiesihenkilö voi johtaa innostusta? Tässä Sanna Wenströmin tutkimuksessa lähtökohtana oli koulutusalan muutos, joka haastaa niin opettajuutta kuin johtamistakin. Koska työinnostus (työn imu) tukee muutosten onnistumista, on oleellista, että sen merkitys ymmärretään ja sitä osataan johtaa. Koulutusalalla on erityistä se, että johtamisen laadun on todettu vaihtelevan enemmän kuin muilla toimialoilla, jopa saman organisaation sisällä! Millaisia periaatteita voidaan tunnistaa onnistuneessa innostuksen johtamisessa?
Tutkimuksessa haastateltiin 15 ammatillisen koulutuksen lähiesihenkilöä . Haastattelut analysoitiin laadullisesti, ja tavoitteena oli tunnistaa johtamiskäytänteitä, jotka edistävät opettajien innostusta. Tutkimuksen tuloksista erottui neljä keskeistä tapaa, joilla he kokevat voivansa johtaa ja tukea innostusta:
🌟 Kannustavan ilmapiirin luominen – esimerkillä johtaminen, tunneilmapiirin huomioiminen
🤝 Hyvien ihmissuhteiden vaaliminen – yhteistyön tukeminen, vahvuuksien hyödyntäminen
💬 Kannustava palaute ja vuorovaikutus – läsnäolo ja kuunteleminen
🚀 Opettajien kehittymisen tukeminen – mahdollisuudet vaikuttaa ja kehittää omaa työtä
Tutkimus osoittaa, että positiivinen johtaminen, joka perustuu autenttiseen vuorovaikutukseen, luottamukseen ja konkreettiseen tukeen – voi merkittävästi vahvistaa henkilöstön työinnostusta. Innostus ei ole vain yksilöllinen työorientaatio, vaan yhteisöllinen voimavara, joka tukee koko organisaation uudistumista ja hyvinvointia. Kuitenkin esihenkilöt myös kokivat, että yhteistyön ja tiimien johtaminen ei ole aina helppoa. Laajaan vahvuusnäkemykseen perustuvat lähestymistavat ja toimintamallit, voimakehätyöskentely erilaisina tiimin työpajoina tarjoavat loistavan sysäyksen vahvuusperustaiselle ja innostavalle tiimin johtamiselle. Kun tiimissä tunnistetaan toinen toisensa vahvuuksia, arvostetaan erilaisuutta ja osataan hyödyntää vahvuuksia, on ilmapiiri parempi ja yhteistyö sujuu – kaikki tämä tarkoittaa parempaa tuottavuutta ja laatua!
Vaikka tutkimus kohdistui ammatilliseen koulutukseen, sen opit ovat laajasti sovellettavissa
💼 Esihenkilötyössä: läsnäolo ja kuunteleminen vahvistavat luottamusta. Vuorovaikutus onkin positiivisen johtamisen ydinulottuvuus!
🧠 Organisaatiokulttuurissa: innostus syntyy arjen teoista ja yhteistoiminnasta, ei juhlapuheista
🤲 Tiimien johtamisessa: vahvuuksien tunnistaminen ja yhteistyön tukeminen edistävät innostusta ja hyvinvointia
🌍Jokainen opettaja on myös organisaatiokulttuurin ja yhteisön kehittäjä. Vahvistamalla osaamista ja ymmärrystä positiivisen organisaation ja toimintakulttuurin osa-alueista (ks. Wenström ym. 2018b; Wenström, 2020) voidaan kehittää työyhteisöjä ja oppimisyhteisöjä yhdessä. Lue tästä lisää kirjoitussarjan tulevista osista!